
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for December 2009 
 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS  

 

1.  Law on Public Information 

 

1.1  The implementation of the Law on Public Information is partially elaborated on in the 

section about freedom of information. 

1.2 The Southeast Europe Media Organization (SEEMO) and the International Press 

Institute (IPI) have issued a joint press release after the visit of the said organizations’ 

delegations to Serbia – organized with the cooperation of the OSCE – voicing their concern 

over the amendments to the Law on Public Information of Serbia and warning it could lead to 

increased self-censorship and the shutting down of certain media. The press release called 

upon the Serbian authorities to initiate a discussion as soon as possible about the effects of 

this "controversial law on the capability of the media to fulfill their role in a democratic 

society" and to adopt a strategy for the development of the media in the country. IPI Deputy 

Director Alison Bethel Mackenzie said the Government ought not to impose legislation 

preventing the media from doing their job, as well as that IPI was in favor of self-regulation 

of the media.  She called upon the Government to draw up more acceptable amendments to 

the present Law on Public Information, which would take into account the voice of the media 

and organizations protecting media freedom. 

 

2.  Broadcasting Law 

 

The Council of the Republic Broadcasting Agency (RBA) has approved the request of 

Fox Television, which has a license for broadcasting with national coverage, for a change of 

ownership structure. According to the Deputy President of the Council Goran Karadzic, Fox 

TV station will henceforth be operated by the Greek station TV Antenna, as the owner of 49% 

of the company, while 51% have been acquired by a Belgrade firm. Commenting certain 

reports that TV Antenna’s owner Minos Kiriakou has acquired Fox TV for one US dollar and 

that he would take over the stations debt estimated at 5,6 million EUR, Karadzic stressed that 

the RBA had ensured that the change of the asset structure of Fox did not lead to unlawful 

media concentration and that the transparency of capital be verifiable. The RBA also made it 

sure, according to Karadzic that TV Fox was not bought by an offshore company with an 

unknown owner. 

 According to the records in the Business Registers’ Agency, the owners of TV Fox are 

presently the company Warraner Limited from Cyprus with 49% of the share and Nova 

Broadcasting d.o.o. from Belgrade with a 51% share. The sole founder of Nova Broadcasting 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for December 2009 
 

 

 

d.o.o. is Antenna Stream T.V. Limited, also from Cyprus. The Broadcasting Law stipulates, 

with the purpose of controlling the structure and the original of the capital of the license 

holder, that the latter must have approved in advance any change of ownership structure by 

the Agency. Furthermore, if the Agency establishes that the planned changes of ownership 

structure may lead to unlawful media concentration, it will recommend the broadcaster to 

adjust the said changes so as to avoid such concentration. If the broadcaster fails to comply 

and if media concentration occurs, the concrete case will be subject to the provisions of law 

regulating the termination of the license. The Broadcasting Law stipulates that the 

broadcasting license, as well as the radio station license, may not be assigned, transferred or 

disposed of in any manner whatsoever. The assignment of the license by selling the 

ownership of the legal person that has obtained the license on a public competition is not 

expressly considered as disposing of the license. However, according to the Law, the license 

issuance procedure is public and every legal and natural person is eligible for obtaining the 

license under equal conditions, provided it has fulfilled conditions provided for by the Law 

and regulations stemming there from. With the sale of ownership of the legal person that has 

obtained the license on a public competition, the license is transferred in a procedure that is 

not public; all interested parties could not have participated in such a procedure and the 

state, namely the regulatory body, did not assess compliance with the requirements by the 

new owners of the license holder. Namely, at the public competition in 2006, which saw Fox 

TV obtaining the national broadcasting license, the criteria included the estimated annual 

revenues and expenditures (along with a precise specification thereof) and data about the 

financial potential of the applicant, as well as other obligations that the applicants undertook 

to assume (such as content or staff-related commitments). Fox TV was granted a license 

owing to the investments it promised to make, as well as due to the financial potential 

guaranteed by News Corp, as a then TV Fox shareholder. We hereby remind that TV Fox was 

granted the license at the expense of competitors owned by other media powerhouses, such 

as RTL or CME. The fact is, however, that the sale of TV Fox is not the first case where the 

ownership structure of a broadcaster was entirely changed, including national broadcasters 

in Serbia. Furthermore, RBA’s interpretation of the provision of Article 41, paragraph 3 of the 

Broadcasting Law is questionable. Namely, according to the said provision, a foreign natural 

or legal person may be a shareholder in the founding capital of the broadcasting license 

holder with up to 49% of the overall capital. The purpose of this provision was to favor 

domestic media and domestic content makers, but in practice, it is often shunned, due to the 

lack of adequate response by the RBA. In the case of the new ownership structure of TV Fox, 

the foreign legal person - the Greek based television station Antena – is visibly the owner of 

100% of the founding capital, by having a direct 49% share via the also foreign legal person 

Warraner Limited from Cyprus, while indirectly owning the remaining 51% via the Nova 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for December 2009 
 

 

 

Broadcasting d.o.o. company from Belgrade, entirely owned by Antenna Stream T.V. Limited, 

also from Cyprus.  

 

3. Criminal Code 

 

 The application of the recently amendment provisions of the Criminal Code has again 

become topical as a result of the request by the lawyers of Red Star football fan Uros Misic 

charged with the attempted murder of a police officer at a football match on the December 2, 

2007. They requested that Prosecutor’s Office press criminal charges against the TV B92 

television station for violation of the provision 336a of the Serbian Criminal Code in its 

"Insider" series about the leaders of extreme fan organizations. Article 336a of the Criminal 

Code provides for up to six months in prison or a fine against anyone giving statements in the 

media during pending legal proceedings, prior to a final verdict, with the aim of breaching 

the presumption of innocence or compromising the independence of the court. At the round 

table organized by the Association of Journalists of Serbia with the topic "May journalists 

make comments about legal proceedings after the latest amendments to the Penal Code?” 

Ombudsman Sasa Jankovic branded the above provision as dangerous, saying that the 

legislators should reconsider it and amend it. "If this provision is applied, Serbia will keep 

quiet about everything that is topical in the judiciary", Jankovic said. "Journalists ought not 

to worry", said Slobodan Homen, State Secretary in the Justice Ministry. "According to 

Article 336a, the court must prove the journalist’s intent on harming the defendant or 

offending the court, but I think it is not that simple", Homen explained. He added that the 

Justice Ministry would request an explanation from the Prosecutor’s Office about how exactly 

the article of the Penal Code prohibiting comments on pending legal proceedings was to be 

implemented. 

  

It should be reminded that, according to Article 10, paragraph 2 of the European 

Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, freedom of 

expression may be legally restricted to the extent necessary in a democratic society, including 

for the purpose of preserving the authority and objectivity of the court. Article 18 of the 

Serbian Constitution specifically stipulates that human and minority rights guaranteed by the 

Constitution, but also by the generally accepted rules of international law, ratified 

international treaties and laws, shall be implemented directly. It also stipulates that 

provisions on human and minority rights shall be interpreted to the benefit of promoting 

values of a democratic society, pursuant to valid international standards in human and 

minority rights, as well as the practice of international institutions which supervise their 

implementation. But in the practice, there often have been deviations. This is precisely the 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for December 2009 
 

 

 

reason why the manner in which the Prosecutors and the courts will interpret and apply 

Article 336a of the Serbian Criminal Code, is a cause of legitimate concern. 

 

 


